Waar is gember goed voor?

De vraag die wij het vaakst krijgen is waar gember eigenlijk allemaal goed voor is. Leuk dat je bij ons op de webshop beland bent, want wij leggen je graag meer uit over de werking van gember. Sam (Founder G’nger) is G’nger begonnen in verband met PDS, elke ochtend stond ze op met enorme buikkrampen. Gemberthee verlichten deze klachten, maar pure gembersap was nog niet op de markt. De meeste gembersappen bevatten namelijk veel andere ingrediënten en het allerergste? De meeste bevatte ook nog eens toegevoegde suikers. G’nger Pure is pure gembersap met 94% gember en zonder toegevoegde suikers. 

Inhoudsopgave

waar is gember goed voor
alles wat je wilt weten over gember

Alles wat je wilt weten over gember

Gember is niet meer weg te denken uit de samenleving en alle gembershots lijken een enorme trend, toch is ginger een eeuwenoud middel met ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Wij zijn op onderzoek uitgegaan, want naast dat het bij Founder Sam hielp bij haar PDS heeft gember nog veel meer voordelen. 

Gember: de voor en nadelen

Er zitten verschillende vitamines, mineralen, vezels en eiwitten in ginger. Deze vitamines bevat gember: Vitamine B1, B2 & B6 en vitamine C. Daarnaast vind je er de mineralen: magnesium, kalium, ijzer, fosfor, natrium en zink in terug. 

Wist je dat gember bio-actieve stoffen bevat? Ookwel plantaardige voedingsstoffen die gezond zijn: 

  • Zo zou Gingerol kunnen helpen bij klachten als misselijkheid. En zou het ook kunnen helpen tegen opgezwollen gewrichten. 
  • Zingiberene is een stof met een antibacteriële en ontstekingsremmende werking. 
  • Shogaol is de reden dat ginger zo lekker spicy is. Deze stof zorgt voor een pijnstillende werking en is ook ontstekingsremmend.  
 

10 gezondheidsvoordelen van gember

  1. Het stimuleert jouw spijsvertering [1]
  2. Het helpt bij misselijkheid, ook bij zwangerschapsmisselijkheid, wagenziekte of misselijkheid door bijvoorbeeld chemo therapie [2]
  3. Gember heeft een ontstekingsremmende werking en kan bij veel chronische klachten en ziektes voor verlichting zorgen [8]
  4. Helpt tegen menstruatiepijn, uit onderzoek is gebleken dat het innemen van gember overeen kwam met het gebruik van ibuprofen [3]
  5. Gember kan artrose en (reumatische) artritis verminderen, zo helpt gember de chronische ontstekingen tegen te gaan en bestrijdt het de pijn [4]
  6. Suikerziekte? Ginger helpt jouw bloedsuikerspiegel in balans te houden [5]
  7. Gember kan helpen tegen spierpijn! [6]
  8. Ook helpt ginger bij de opname van voedingstoffen [7]
  9. Nooit een verzadigd gevoel? Gember kan hierbij een handje helpen! [7]
  10. Beschermt het maag- en darmslijmvlies  
 
Een gembershot geeft je mood elke dag een kick! Nog niet klaar om de dag te beginnen? Neem een gembershot en je weet zeker dat je er helemaal klaar voor bent! 😉 

Hoe bereid je gember?

Je kunt gember op heel veel verschillende manieren bereiden. G’nger Gembersap kun je vooral gebruiken voor gemberthee, gembershots, limonade & mocktails. Daarnaast kun je ook een scheutje gembersap toevoegen aan veel Aziatische gerechten of soepen. Dit geeft je eten net wat meer een kick en daarnaast is de smaak ook verfrissend. 

Hoeveel gember op een dag

Hoeveel gembersap op een dag? Je hoeft je niet zorgen te maken dat je snel een overdosis ginger drinkt. Hoe pakken wij het aan? Wij beginnen de dag vaak met een kick, dus nemen elke dag een gembershot van 60ML, daarnaast kun je ook nog prima een gemberthee drinken. Het is belangrijk dat je voor jezelf goed inschat hoeveel gember voor jou het beste werkt. Wij houden gemiddeld 60ML aan. 

Gemberthee maken

Wat ons betreft het bekendste drankje met ginger is een gemberthee. Gemberthee wordt vaak gemaakt door een gemberstronk in stukjes te snijden en of schillen. Dit doe je in een glas water en hier schenk je heet water overheen. Wat als wij jou vertellen dat dit nog veel makkelijker kan? 

Met G’nger doe je een scheutje gembersap in een mok met heet water, nooit meer een gemberstronken snijden dus! Wij vinden zelf de G’nger Pure het meest geschikt als gemberthee, maar als je deze te heftig vind dan is de Original ook heerlijk als gemberthee. 

Gember shop

Deze pagina gembersap gezond is ter informatie en kan niet gebruikt worden ter vervanging van advies van een medisch expert of het gebruik van medicijnen.

Bronnen:

[1] Platel K and Srinivasan K. Digestive stimulant action of spices: A myth or reality? Geraadpleegd via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15218978

[2] Ernst E, Pittler MH. Efficacy of ginger for nausea and vomiting: a systematic review of randomized clinical trials. Geraadpleegd via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10793599

[3] Comparison of effects of ginger, mefenamic acid, and ibuprofen on pain in women with primary dysmenorrhea. Geraadpleegd op: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19216660/ 

[4] Geraadpleegd op: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/

[5] Nafiseh Khandouzi,a Farzad Shidfar,b,* Asadollah Rajab,c Tayebeh Rahideh,d Payam Hosseini,e and Mohsen Mir Taherif. The Effects of Ginger on Fasting Blood Sugar, Hemoglobin A1c, Apolipoprotein B, Apolipoprotein A-I and Malondialdehyde in Type 2 Diabetic Patients. Geraadpleegd op: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4277626/

[6] Christopher D Black 1 , Matthew P Herring, David J Hurley, Patrick J O’Connor. Ginger (Zingiber officinale) reduces muscle pain caused by eccentric exercise.  Geraadpleegd via: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20418184/

[7] Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: A pilot study, via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3408800/

[8] https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/58893-gember-wetenschappelijk-bekeken.html