boven de €45 gratis verzending
voeg 6 flessen toe = 1 fles gratis (250ML & 500ML)

Gember ter ondersteuning op een gezonde levensstijl

Gember ter ondersteuning op een gezonde levensstijl

Uiteraard weten we allemaal dat regelmatig bewegen essentieel is voor een goede gezondheid. Het is niet alleen essentieel om jezelf prettig in je lijf te voelen maar ook om je cholesterolgehalte en daarmee je bloeddruk op pijl te houden. Vind je het nu lastig om voldoende te bewegen? Dan heb ik goed nieuws voor je. Het dagelijks drinken van een shotje gembersap draagt namelijk eveneens bij aan het optimaliseren van je spijsvertering, je cholesterolgehalte heeft derhalve een positief effect op een gezonde bloeddruk. Het dagelijks consumeren van G’nger in combinatie met voldoende beweging draagt namelijk bij aan een efficiënte spijsvertering, en heeft een positieve invloed op ons cholesterolgehalte. Beide zijn voor een gezonde (niet té hoge) bloeddruk essentieel.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige substantie die van nature voorkomt in ons lichaam, en onder andere nodig is voor de aanmaak van nieuwe cellen. Echter, wanneer je een teveel aan cholesterol hebt, ook wel hypercholesterolemie genoemd, kan dat leiden tot diverse gezondheidsproblemen. Het gaat hierbij om het “slechte” cholesterolgehalte, ook wel LDL-cholesterol genoemd. Hart- en vaatziekte zijn een belangrijk voorbeeld van deze gezondheidsproblemen veroorzaakt door een te hoog aan LDL-cholesterol. Gember draagt bij aan het hanteren van een gezond cholesterolgehalte.  Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat gember kan helpen om een te hoog cholesterolniveau te verlagen.

Inhoudsopgave

Insuline en gember

Ook heeft gember een positieve invloed op de werking van insuline en de insulinegevoeligheid in je lichaam. Gember verbetert de werking van insuline én de insulinegevoeligheid van de lichaamscellen. Door deze werking is je lichaam in staat om de opname van glucose in je vet en spiercellen te verhogen, hierdoor zal je bloedsuikerspiegel als ook het insulinegehalte in je bloed sneller dalen. Dit kan je helpen bij insulineresistentie en overgewicht. Een onderzoek met volwassenen (met diabetes mellitus type 2 wees uit dat het dagelijks gebruiken van gember leidde tot wel 12% verlaging van het nuchtere bloedsuikergehalte! [2,3] Daarnaast is aangetoond dat de bloedsuikerspiegel wordt verlaagd bij vrouwen met diabetes gravidarum, ook wel zwangerschapsdiabetes genoemd.

Voordelen van gember

Ten derde zorgt gember ervoor dat de pancreas, of wel de alvleesklier stimuleert tot het produceren van enzymen die de spijsvertering bevorderen. Hierdoor zal de maag sneller gaan samentrekken waardoor de inhoud ervan sneller naar de darmen zal worden getransporteerd. Een opgeblazen gevoel zal hierdoor afnemen. Zelf ervaar ik snel een opgeblazen gevoel na mijn maaltijd en sinds ik gembershots gebruik van G’nger heb ik hier aanzienlijk minder last van. Daarnaast verbetert het de peristaltiek (samentrekkingen van de darmen), waardoor ook winderigheid kan afnemen. Persoonlijk vind ik het daarom altijd prettig om voorafgaand aan mijn maaltijden gember met citroen te drinken. Andere lekkere samenstellingen van drankjes met gember, kun je ook vinden op de website van G’nger, hier staan regelmatig lekkere recepten op!

Gember en hoge bloeddruk

Alsof bovenstaande nog niet voldoende reden is om dagelijks (kwalitatief goede) gember te consumeren blijkt uit divers wetenschappelijk onderzoek ook het sterke vermoeden dat gember een positieve invloed heeft op het tegengaan van hypertensie (een te hoge bloeddruk) doordat het een bloed verdunnend effect heeft. [4] Mede door dit bloed verdunnende effect kan het helend zijn bij flinke hoofdpijnklachten en zelfs bij migraine. [5]

Gember ter ondersteuning op een gezonde levensstijl
Gember ter ondersteuning op een gezonde levensstijl

Gezondheidsvoordelen van gember 

Kortom er zijn vele belangrijke gezondheidsvoordelen van gember, en dan bedoel ik de 100% natuurlijke en biologische variant zonder toegevoegde suikers zoals die van G’nger. Ik zou je dan ook willen adviseren om een kijkje te nemen op de website van G’nger onder het kopje “G’nger Inspiratie” om jouw favoriete dagelijkse gembersapje samen te stellen. Geef het gebruik van gember als dagelijkse ondersteuning op een gezonde voeding ook even de kans om zijn werk te doen. Wat voor mij helpend was, is om ervaren “klachten” op te schrijven, en vervolgens Gember van G’nger dagelijks te gaan gebruiken gedurende minimaal een periode van 3 maanden. Na deze drie maanden waren veel van mijn klachten, waaronder een opgeblazen gevoel na het eten, een stuk verminderd.  Ik dien hierbij uiteraard op te merken dat Gember uiteraard geen vervanging is voor een gezonde leefstijl of medicatie welke je gebruikt voor een bepaalde aandoening. Het is juist bedoeld ter ondersteuning én daarnaast is die van G’nger ook nog eens erg lekker!

Vond je deze blog nou leerzaam en/of heb je nog vragen naar aanleiding hiervan? Aarzel dan zeker niet om mij te contacteren.

Let wel, voor het suppleren van gember bij gelijktijdig gebruik van bloedverdunners is mijn advies om ook altijd je behandelend arts te raadplegen 

Gezonde gember groetjes,

Drs. Noortje van den Boom

Bronnen:

[1] Alizadeh-Navaei R, Roozbeh F, Saravi M, Pouramir M, Jalali F, Moghadamnia AA. Investigation of the effect of ginger on the lipid levels. A double blind controlled clinical trial. Saudi Med J. 2008 Sep;29(9):1280-4. PMID: 18813412.

[2] Nafiseh Khandouzi et al. The Effects of Ginger on Fasting Blood Sugar, Hemoglobin A1c, Apolipoprotein B, Apolipoprotein A-I and Malondialdehyde in Type 2 Diabetic Patients. Iran J Pharm Res.2015 Winter; 14(1): 131–140. PMCID: PMC4277626

[3] Makhdoomi Arzati M et al. The effects of ginger on fasting blood sugar, hemoglobin A1c, and lipid profiles in patients with type 2 diabetes. Int J Endocrinol Metab. 2017;15(4):e57927.

[4] Ghayur MN, Gilani AH, Afridi MB, Houghton PJ. Cardiovascular effects of ginger aqueous extract and its phenolic constituents are mediated through multiple pathways. Vascul Pharmacol. 2005 Oct;43(4):234-41. doi: 10.1016/j.vph.2005.07.003. Epub 2005 Sep 12. PMID: 16157513.

[5] Mustafa T et al. Ginger (Zingiber officinale) in migraine headache. J Ethnopharmacol. 1990;29(3):267-73.

WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
Pinterest
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting

Wil jij op de hoogte blijven van de lekkerste G’nger recepten en nieuwe producten?
Schrijf je dan nu in!

© 2022